30 oktober 2009

Min älskade Azza...


Någonstans finns en bor mellan himlen och vår jorden...
Just på vår sida om himlen finns en alldeles särskild plats, Regnbågens Bro.
Då ett djur som stått oss mycket nära i livet tillsist dör börjar den sin vandring till
Regnbågens Bro.
Där bortom väntar grönskande ängar och böljande kullar på våra älskade vänner, är kan om springa och leka tillsammans.
Det finns gott om mat, vatten och solsken som håller våra vänner varma och nöjda.
Alla de djur som varit sjuka eller gamla, återfår sin hälsa och styrka.
De som varit skadade eller lemlästade, görs hela och starka igen,
just sådana vi minns dem i våra drömmar om dagar i en tid som gått.
Våra djur är lyckliga och nöjda men, ändå fattas något, alla känner de saknaden efter någon särskilt utvald, någon de lämnat efter sig.
De springer alla omkring och leker tills den dag kommer då en av dem
hastigt stannar upp mitt i leken, för att skåda bort i fjärran....
Hennes blick är spänd och uppmärksam,
iver och otålighetfår hennes kropp att skälva.
Plötsligt störtar hon iväg från gruppen,
flyger över det gröna gräset så fort hennes ben bär henne,
allt snabbare och snabbare...
Du har blivit upptäckt-
och när du och din älskade vän möts,
kastar in er om varandra outsäglig lycka,
för att aldrig mer skiljas åt.
Överlycklig slickar hon dig över hela ditt ansikte
medan din varma hand åter smeker hennes älskade huvud
och ännu en gång ser du in i dessa trogna ögon,
som så länge saknats i ditt liv-
men alltid funnits i ditt hjärta-
Tillsammans vandrar ni sedan över Regnbågens Bro...
för att aldrig mer skiljas åt.
Författare okänd.

7 kommentarer:

  1. Hej Anna.
    Beklagar, tänker på dej.
    Kram Madde

    SvaraRadera
  2. så vacker och ändå så tragiskt..
    önskar att de fanns nåt likande för mammor som mist sina barn förtidigt...
    kram
    nettan

    SvaraRadera
  3. Denna dag, på sitter vi här, tillsammans
    på en vit filt med röda hjärtan, i gröngräset
    Fikar, skäller, busar och pratar om våra mattar o hussar
    De små valparna sitter i gräset bland oss vuxna.
    Fast de sitter inte stilla långa stunder, de små busarna
    Äppleträden blommar, ängarna blommar i alla färger
    Bergen runtom oss och vattenfallen
    Små porlande bäckar
    Solen skiner och en mild, ljummen vind smeker våra kinder
    Slut ögonen så kan du se oss.
    Jag mår bra och min plats hos dig kan ingen ta
    Det boet jag har i ditt hjärtan är min allra käraste plats
    Där bor jag för evigt
    MIN matte är du alltid
    Och DU är den bästa matten!
    Glöm inte det// kram

    SvaraRadera
  4. Så fin dikt Anna. Tänker på er, massor med kramar!!

    SvaraRadera
  5. men åh, jag beklagar :(
    hunden är verkligen människans bästa vän.

    SvaraRadera
  6. Hej Anna,jag hade en kullbror Arrak till Azza som jag tyvärr fick ta bort för något år sedan. Läste nu att även Azza vandrat till regnbågensland. Tänker på Er och förstår att saknaden är stor. Det gör ont att mista en kär gammal vän dessutom allt för tidigt...
    Kram Susanne

    SvaraRadera